Siti Aziz BERKATA-KATA

Hidup nie kalau pandai empunya badan corakkan..maka BAHAGIA menanti.. :) tapi kalau tersalah pilih pekerja untuk mencorakkan sehelai kain, maka HILANG kualiti. Orang kata kualiti i2 penting, jadilah macam SIRIM!! KUALITI itu penting, baru tenang hidup.. He3^^~ Mek Tie

Khamis, 30 Disember 2010

Apa yang aku perlu??

Assalamualaikum..

Apa yang aku perlu?? Aku perlukan
  1. Kesabaran
  2. Ketenangan
  3. Keredhaan hati
  4. Tulus
  5. Kematangan
Kenape aku perlukan semua nie?? Sebab aku perlukan semua nie la..Bukan untuk orang lain tapi untuk diri sendiri..Kenape diri sendiri perlukan semua nie?? sebab sebagai persediaan untuk terma ancaman dari KEDEWASAAN ORANG LAIN... Ape maksud kedewasaan orang lain?? I2 bermaksud...FIKIR SENDIRI..

Kenape perlu takut untuk berdiri seorang diri dalam kelam seorang diri?? Jawapan..Kerana aku sudah terbiasa dengan orang lain.. "ORANG LAIN".. Silap aku agaknya sebab TERLALU bergantung pada orang lain.. Ya, mungkin..

Bila dah jadi mcm nie baru sedar ape yang diri sendiri perlukan.. T_T.. Tak mengapa lah kankankan... Sebab kalau tak ada kejadian hari nie aku takkan dapat ubah ape2 untuk masa depan.. Ya mungkin ya..Mungkin betul ape yang aku kata nie.. Pengalaman hari nie adalah salah satu PELAJARAN untuk PENGAJARAN hidup pada masa akan datang.. InsyaALLAH..

ALLAH I2 MAHA ADIL lagi MAHA MENGETAHUI.. Bersabarla.. Jangan pura2 SABAR PULAK.. Ye la.. Tapi semua disekeliling aku mcm PURA2 aje.. Diorang bukan berpura2 cuma TAK MAHU SAKITKAN HATI MU JE TIE..ye betul tue.. 

Ha..kesian la kat aku nie.. 

Kesian kat diri sendiri..

Kesian kat diri sendiri..

Kesian kat diri sendiri..

Kesian kat diri sendiri..

Kesian kat diri sendiri..

Mimpikah aku dengan keadaan nie?? Tak tie.. Mu tak mimpi.. Benda nie realiti.. Tie.. Sape bulih panggil aku tie?? Ada sesiape mampu panggil aku tie?? Aku menangis terus.. aku lemah dengan nama nie.. Hu3..

Mengarut nyer aku.. Hmm.. ALLAH MAHA MENGETAHUI..Aku sebagai hamba kena yakin.. Aku sebagai hamba kena YAKIN..

Perkataan yang layak untuk seorang aku sekarang.."kehilangan"..

Kesian kat diri aku..

Don't be sad tie..

Aku perlukan penasihat..aku amat perlukan penasihat..dan amat2 perlukan penasihat..sangat2 perlukan penasihat..

Adakah penasihat akan berubah?? Maksud aku adekah dia akan terus menasihati aku lagi lepas nie?? Hu3..
Pasrah wahai jiwa.. Ha3.. Ketawalah.. Ketawalah.. Ini ujian..

T_T

T_T

TAHNIAH BUAT MEREKA YANG BAHAGIA..

2/1/2011

MUSANG BERBULU AYAM


Agak menarik jugak peribahasa nie.. "musang berbulu ayam".. Erm.. Bermaksud "orang jahat tapi BERPURA2 BAIK".. Munafik sangat bunyinyakan.. Mahukan aku kalau orang labelkan aku dengan peibahasa nie?? Mintak jauh.. Mintak dijauhkan.. Kesimpulan pada mintak dijauhkan.. Jadilah orang yang jujur dan tak menyusahkan kehidupan orang lain.. (hepokrit ayat nie)..

Ape yang ada dan berupaya buat mu tertarik pada peribahasa nie?? Sebab tak bersebab.. tapi datang dengan sendiri bila terbaca bait perkataan "musang berbulu ayam".. Okey, untuk entri kali nie.. Sedaya upaya aku untuk selitkan seberapa banyak peribahasa dan simpulan bahasa yang berkaitang dengan kehidupan seharian (aku) hu3 selaku seseorang yang "diam besi berkarat" bukan "diam ubi berisi".. Hu3.. Memandangkan belakangan nie aku "bagai kaca dihempap ke batu" teramat sesuailah kiranya aku "beralih arah" kepada sesuatu.. Hu3..

"untung anak lelaki dicari-carikan, untung anak perempuan dinanti-nantikan" dah jelas dan nyata aku sememangnya tak punyai rezeki cam tue stakat nie.. Aku siapa nak mempersoalkan bila, siapa dan etc.. Hu3.. Makanya, jangan "bermimpi disiang hari".. Orang kata "yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran" tak bagi aku.. aku tak mengejar.. aku hanya mengendong sesuatu, tapi kendongan aku nie tak molek.. mungkin kain nipis dan jarang @ terkoyak tanpa aku sedar.. Maka yang aku kendong berciciran.. dalam konteks **tanpa aku sedar**..

bersambung... T_T

"kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai" w/pun tepi pantai cantik dengan pemandangan yang indah, boleh tengok orang2 jenjalan tepi pantai, tengok nelayan mudik ke daratan petang2..Hu3..( aku cakap pasal ape nie?? kompius otak) entah, aku pun tak pasti ak beraban ape..

Tapi orang sekarang tak mcm orang dulu2.. Semua dah jadi berani n pakat nak buat rumah tepi pantai.. Cantik,pemandangan yang sememangnya bagus untuk mata..Tak pe, aku hanya nak buat rumah kat kawasan gong @ kat bukit je.. Bukit bintang.. Ha3..Bukan bukit bintang kat mane eh..yang budak2 muda selalu je g lepak kat citu tue...ha3.. Sila google..bertanya pada pak cik google.. Nie bukit bintang setiu.. Kah3.. Angan2 tinggi langit, benda entah ke mana pun.. tak ape la kan berangan pada benda yang xhidup..Ha3..

Hu3.. Sila jangan berangan lagi mak cik hodoh.. kalau dah sedar hodoh sila beli "permata hijrah" mata bersinar sihat dan dan entah la.. Insyaallah.. Disebabkan aku nie insan yang bergaji besar, tunggu aje ptptu masuk.. Hu3..

Bersambung...

T_T

Khamis, 23 Disember 2010

Si Jeti Merah

Terbina gah jeti merah
Tersenyum indah keriangan menyapa
Alangkah indah kiranya berkekalan
Umpama ombak laut dan pantai..

Terbina gah si jeti merah
tanpa kerisauan laut yang masin
berkhidmat setia buat bot yang menyinggah
umpama mentari bulan menyinari bumi..

Terbina gah si jeti merah
Tanpa gundah hati bermegah
Anai-anai takkan mengusik sudah
Umpama besi takkan berkarat lagi..

Terbina gah si jeti merah
Usang menyua hari ke hari
Usah dikira tapakan yang meninggah
Bot yang menyinggah perlu dihargai

Usang terbina si jeti merah
Sepi bertaut gundah berkait
Andai ini nasib penyudah
Siapa si jeti hendak melawan ketentuan Ilahi

Gundah nasib si jeti merah
Bot berlabuh memandang sepi
Sauh diangkat enjin dimula
Berangkat pergi meninggalkan jeti

Jika nasibmu bot kembali lagi
membilang hari masa berlalu
Andai gah masih dihati
Belajar tunduk resmi padi.

Gundah malam si jeti merah,
Pagi bersua terangkat sepi
Andai ini kata penyudah
ALLAH berkuasa segala resmi.

Cantik terbina si jeti merah
bot berlabuh senang hati
khidmat ikhlas kata penyudah
Rawang si jeti berlalu pergi

Untung rugi si jeti merah
Berusaha bersabar mendatang hari
Jangan mudah merasa gundah
Jika nasibmu BOT KEMBALI LAGI..

InsyaALLAH..

Amin..


Adakah ini coretan terakhirku??? redhakanlah hatiku..umpama memandang langit yang luas, tenang umpama laut tanpa ombak yang besar..belajarlah dari pengalaman yang terjadi dan bakal terjadi.. InsyaALLAH..

Isnin, 20 Disember 2010

Aku di tempat asalku

Assalamualaikum..(mujur ada c.c buka pepagi buta nie..)

Hari nie satu berita yang amat mengilukan hati aku.. Ustaz kesayangan aku dah kembali ke rahmatullah pukul 2.45pg tadi.. Ape yang aku rasa?? Aku rasa bersalah sebab tak lunaskan hajat aku nak ziarah ustaz mase raya aidilfitri hari tue..

Perasaan aku letih.. Banyak benda tak selesai.. Hidup penuh dengan kepura-puraan.. Padan muka aku sebab aku pernah buat kat orang mcm nie dulu.. Bila dah sampai kat besut nie aku terus rasa mcm nak balik kedah terus.. Kalau tak balik pun tak ape.. Ape yang aku da kat sini??

Apa hukumnya kita buat orang lain serba salah?? Apa hukum nya bila kita buat orang lain menangis.. Apa hukumnya bila kita buat orang lain terasa hati dengan kita.. Apa hukumnya kalau kita bergantung harap pada sesuatu yang tak pasti?? Apa hukumnya bila kita dapat senyum bahagia sedangkan orang lain amat2 terluka dengan tindakan kita.. Apa hukumnya orang lain bermuram durja sebab kita? Apa hukumnya kalau kita menyembunyikan kebenaran..

Mengharapkan bulan 1 datang dengan cepat.. dan mengharapkan ape yang aku nekad akan berlaku, sebab aku memang dah letih.. Senyum aku tak da makna.. Aku nak balik kehidupan YANG TENANG aku dulu.. Jadi, aku kena berusaha kearah tue..

Tak ape la siti.. siti pasihah seorang yang kuat.. Insyaallah.. Buat baik akan dibalas baik..

Aku dah buat keputusan.. Insyaallah keputusan aku tepat..

Insyaallah..

Insyaallah keputusan aku tepat..

10.32am..

HIDUP AKU MEMANG LUCU, HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU.. HIDUP AKU MEMANG LUCU..HIDUP AKU MEMANG LUCU, HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU.. HIDUP AKU MEMANG LUCU..HIDUP AKU MEMANG LUCU, HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU.. HIDUP AKU MEMANG LUCU..HIDUP AKU MEMANG LUCU, HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU.. HIDUP AKU MEMANG LUCU..HIDUP AKU MEMANG LUCU, HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU HIDUP AKU MEMANG LUCU.. HIDUP AKU MEMANG LUCU..

Tolong bawak aku jauh dari tempat yang lucu nie...

Rabu, 15 Disember 2010

Day 1 - Pulau Langkawi

Assalamualaikum..

Okey, dah sampai kat Plau Langkawi.. Alhamdulillah.. \0/.. Hahahaha.. Kol 9.30 am bertolak dari uum ke jeti Kuala Perlis.. Alhamdulillah semua selamat.. (Apesal aku malas sangat nak nulis nie).. Aku snap dua tiga keping gambar je.. Kuikuikuikui.. Tak pe la kan.. Sebagai kenangan aku mai Langkawi kah3.. Mcm orang darat!!! Ha3.. Mai sini sebab kursus..Hu3.. Tue yang penting..


Kat jeti Kuala Perlis.. dah sampai tue bukan terus aku & yang lain2 melompat masuk dalam feri, hahahahah.. dan sampai jeti kol 10.30 feri lak kol 12.30 makanya g melepak kat kawasan sekitar.. Aku selaku orang darat melilau mata mcm CARI LAKI AKU HILANG lagaknya.. kah3.. Xda la.. G makan dengan senior sekolah menengah "abang jijan ngan abang adam" dan kawan sesekolah dulu..


Snap kat kedai yang aku pekena tea tarik yang enak.. Ha3.. Jangan ingat nie bangunan pejabat tanah pulak.. Nie pintu masuk ke jeti tue.. Ha3..Makanya menunggu la kami..xde ape la.. Nie kursus keusahawanan.. smoga Allah Taala permudahkan urusan aku kat sini. Insyaallah..

Nie budak huduh duk beratur nak masuk lam perut feri.. Ha3.. Semua peserta 76 orang.. Hanya beberapa kerat aje yang aku kenal.. Ha3..Cam tapi tak tau nama tue yang utamanya.. Perjalanan dari jeti ke pulau helang makan masa 1 jam.. Dah masuk dan dapat duduk kat seat paling belakang amat2 best.. Ha3.. kenape ia best?? Sebab dapat rasa pengalaman menjiwai muzik yang dihasilkan oleh enjin feri yang amat2 menggetarkan jiwa dan telinga aku.. ha3.. Bukan hagah okey.. Memang berdesing habis.. Ha3.. Tapi best sebab tak mcm naik bot.. Dah nama pun feri mane la same dengan bot.. Ha3.. 10 minit nak sampai kat jeti pulau, hujan yang amat lebat.. Sangat2 lebat.. Cantik pemandangan kat laut mase waktu ujan nie.. Sebab aku tak leh nampak ape2 kecuali fenomena hujan kat tengah2 laut bersama kabus.. (kabus ke??) ye la kot.. Ha3..


Nie tempat yang kami semua menginap.. Berhadapan dengan laut dan amat dekat dengan jeti hanya 10 minit dengan bas (mase hujan)..Ha3.. Duk kat resort nie boleh nampak jeti dan dataran helang.. dan yang amat penting dekat dengan pekan.. Ha3.. Jalan kaki 10 minit dah dapat beli seguni coklat yang berbagai jenis..kalau banyak duit la... Kain batik yang murah... Semua murah.. Ha3.. Murah la.. Name pun dah pulau bebas cukai.. Ha3..


Ape ke name kedai nie tadi.. Memang murah.. Snap sesambil teman kawan aku duk pilih kain batik.. Ha3.. Perkataan teman tue yang aku tak tahannya.. Ha3..


Banyak pilihan lagi.. Aku tak reti nak ambik gambo yang bersudut2 menarik nie.. main ambik je... Ha3..

Aku yang gedik!! Yang aku pegang nie harganya Rm8-10 setiap 1.. **Sila jangan suruh aku beli.. Sebab aku tak reti nak pilih!! Kah3

Berjalan nak balik resort.. Malas nyer nak story.. Hu3

Jeti kat hujung sana..


Okey!! Jom naik kereta lembu.. aku taja.. Ha3..

K tata..

malas..


Cakar ayam--> SELAKI LAGI KENA VOICE MAIL.. memang batal terus mood aku.. Out!!

Isnin, 13 Disember 2010

Dah habis semester 3, tapi takut pula yang menjelma.. huhuhu

Assalamualaikum..

12/12/10 kol 11:30 am abis kertas ketujuh.. metodologi penyediaan pelan pembangunan.. huhuhu.. Habis maka alhamdulillah.. Tapi rasa takut tue bertreler2 mai.. Hu3.. Macam mana la result semester tiga nie.. Terlalu banyak bersenang lenang.. Makanya, hahahaha.. Tunggu la balasannya..

Balik kachi singgah mall beli makan dulu..  11/12 aku tak jumpa nasik, xsempat nak g mall.. Kejo mase.. Hu3.. Dengan perut yang dah makin sinting sekarang makan berkawah2 tapi tetap jugak rasa lapar lepas tue aku xleh nak buat ape dah.. Okey.. Beli nasik ayam sebab mak cik nasik ayam tue memang cepat & pantas membungkus.. Jadi aku tak perlu tunggu lama.. & moi sup a.k.a nasik air sebab aku memang sakit perut sangat.. kan xboleh nak telan nasik ayam makanya aku makan moi..

Dah siap mentapau tue, mula menapak naik kayangan.. Tiap2 hari 120x2 anak tangga aku panjat.. Ha3.. Sebab ue bila buat test B.M.I 154cm tinggi & 48kg berat depa kata kurus.. Ha3..kurus sungguh.. Ha3.. Bila dah sampai bilik.. Xde ape.. Makan!! Yeeehhaaaa...

Lepas makan makanya bermula la xtbt kemas barang untuk semester nie.. Kotak tak perlu beli dah.. Yang sem 1 masih ada n elok lagi.. Ha3.. Jimat.. Cuma guna hujung semester je.. Ha3.. Bermula la kerja3 menyurirumahkan diri.. Ha3.. Mula2 tarik kuar kotak bawah katil.. seltipkan, letak kat koridor.. Ha3.. Kutip buku2 majalah2 & barangan yang memang aku sayang w/pun hanya secobet kertas.. Kalau dah bermakna, buruk macam mana pun sayang aku nak buang..

Ha3.. Kompul pakaian kat dalam lemari masukkan dalam beg dan kedalam kotak sema benda.. kuikuikui.. Ha3.. Sampai tercungap2 chek dibuatnnya... Baru terpikir, banyak jugak barang2 aku neh.. Tengok ke barang tue memang bajet budak $%^& ah tapi hampeh..

Beg galas dah basuh, pakaian dah basuh, cadar dah basuh, bunga mawar kesayangan dah aku basuh.. Kah3.. Bekas2 plasti semua dah basuh sebakul.. hahaha.. Sampai kakak india naik pelik, bekas ape la budak nie nie sampai 1 bakul.. Biasa la kak, cuci semua..

Kicap, biskut, nescafe kira rezeki mak cik yang jaga blok g.. Aku dah bagi tadi.. Mak cik cakap " tiap kali nak balik mesti ada buah tangan".. kuikuikui.. Saya cuba bagi ape yang saya ada je, jangan plak mak cik fikir saya bagi sisa.. Huhuhu.. Ikhlas..

Dah seletipkan kotak besar gajah nie, susun tepi bilik.. he3.. Nak bawak masuk stor, aku tak cekak la weh nak angkut semua barang turun tingkat 4.. Letak je tepi nie ha.. Insyaallah kera2 yang baik hati takkan rosakkan..

Tapi sem lepas, hari biru barang2 dalam plastik dirabakkan oleh kera2 yang sememangnya kretif kat kachi nie.. kuikuikui..Ikat la secomel mana plastik tue, mesti kena rabakkan jugak.. Pak cik kera tue ada gigi yang cantik lagi tajam.. Sia2 ja kalau tak guna.. Ha3..

Susun punya susun, aku pun susun2 surat khabar yang aku punya tue kat tepi..Banyak la pulak surat khabar nie.. Aku nak buang sayang.. Jadi aku bela je la.. Semester lepas, separuh aku dah bagi kat kawan aku..

Kalau la surat khabar nie bolehh bertukar jadi duit, makanya, 1 kotak duit akan aku bawak g Langkawi esok.. Ha3.. Hmmm, esok dah 14hb.. 14-19/12 tak lama mana pun.. entah la.. rasa berat hati tue..

Tak ape la.. tawakkal.. Insyaallah selamat g dan selamat balik.. Makanya, surat khabar tue takkan nyer bertukar jadi pitih.. Koya la.. Ha3.. Xpe la kan, berangan benda yang berangin selagi tak menyusahkan orang berangan la.. Minah jenin.. Ha3..

PERHATIAN: BLOG AKU BLOG KOSONG.. XSUKA SILA KELUAR..
Tengok tue.. sayang la nak buang.. Sayang dan sayang dan sayang.. W/pun hanya helaian kertas, tapi aku sayang nak buangkannya.. Nak cakap lagi, sayang nak buang. Hu3..

Hari nie 13/12 aku dah siapka 80%.. tinggal nak buat kemasan terakhir pagi esok sebelum pulangkan kunci kat pejabat pagi esok.. Insyaallah..

Untuk esok, Insyaallah, kol 9am bertolak g P.L.. Insyaallah.. Maknanya aku hanya ada 6 hari untuk dihabiskan waktu2 akhir kat kedah.. Ha3.. Pastu balik BESUT..Tak sabar nyer la.. Nak paw ma ngan chek long suh wat pulut lepo.. Pastu bakar ramai2.. Hu3..

Nak g Kuala Besut..( bulih ko).. Hu..

Rusing jugop ingat ko result nie.. Hu3.. Rusing2.. Rusing2.. K lah tata..


Ahad, 12 Disember 2010

Cara Untuk.... Hahahahaha

Okey.. dua tiga hari jadi mereng disebabkan oleh beberape faktor yang mewajibkan aku mereng.. Xpe.. Okey, hari nie aku nak kongsikan petua aku sendiri la.. Aku & TEMAN TAPI MESRA.. Okey, jelas aktornya.. Yang aku nak kongsikan ari nie, CARA2 UNTUK .. hahaha.. Aku sendiri yang buat nie.. Jangan main2.. Kuikuikui.. Antara caranya adalah:

  1. Biasanya aku nie kalo top up banyak2.. Enggak kira ah nombor MAXIS,CELCOM, DIGI, HAPPY @ ape2 jenis rangkaian pun nombor aku sentiasa AKTIF.. Ha3.. kalau masa tue aku tengah mesej dengan teman tapi mesra, disebabkan kegatalan jiwa yang menggelodak aku mesej dengan "kawan" aku yang menhampiri status teman tapi mesra dengan no aku yang lain.. kuikuikuikui..Berbelit ke?? Paham sendiri lah.. aku memang suka guna ayat2 belit nie..
  2. Cara aku yang kedua?? Aku kan guna digi campus.. Ha3.. Cakap banyak2 tapi bayar kurang.. RM2 untuk 1 hari, meletop hp pun kredit bukan bil tak jejas/tak berkurang.. Ha3.. Hebat betul tawaran sekarang..Oleh itu, gunalah digi campus.. Kah3..
  3. Cara yang ketiga, sekarangkan CELCOM bagi banyak tawaran hebat tuk tarik pengguna.. Aku terima banyak mesej dari celcom, top up rm30 bonus 10%=Rm3.. Ha3.. Share kredit banyak2 dalam sehari bakal dapat kredit bonus lagi dengan terma dan syarat2 tertentu.. Peniaga/usahawan sekarang memang kreatif.. Kuikuikui.. Ape lagi, aku guna cara celcom yang satu nie.. Cakap seharian cuma habis dua ringgit.. alamak, jimat betul.. Dapat la aku call kawan2 mak ayah (kalau ada kecemasan).. Dan yang paling pasti aku takkan bagitahu  kat teman tapi mesra aku yang aku tolak RM2 untuk dapat panggilan seharian bersama sesiapa2 saja.. Celcom memang hebat.. Ha3.. Lagipun aku dah puas cakap dengan teman tapi mesra aku tue.. 
  4. Cara aku yang keempat.. Aku tukar semua password GMAIL, YAHOO, YOUTUBE (hahaha), yang terbaru MILLAT FACEBOOK kecuali akaun FACEBOOK.. Aku tak tukar yang satu nie sebab aku tak tahu CARA NAK TUKAR.. kah3.. Aku tukar semua ni sebab teman tapi mesra aku tahu password aku punya akaun.. Ha3.. Kena tukar la baru tak kantoi.. Kalau chat dalam MILLAT teman tapi mesra aku tak dapat kesan aku chat dengan sape.. Ha3..
  5. Cara kelima yang aku buat.. Sebab teman tapi mesra aku tahu password  aku punya FACEBOOK, aku kena HATI2.. hahaha.. Mungkin teman tapi mesra aku JADI SILENT RIDER dalam facebook aku.. Bahaya tue.. Bisa kantoi.. Ha3.. Ape yang aku buat??? kalau aku mesej dengan sape2 aku akan control bahasa.. Jangan la nampak sangat aku nie curang.. Hehehehe.. & komen komen aku tulis mcm dengan kawan2 je.. Ha3hahahaha..padahal dia tue kekasih gelapku.. Kah3.. Aku memang la bijak.. Kalau aku chat dalam FACEBOOK, kejap2 aku akan klik CLEAR WINDOW..hahahahaha.. Tujuan?? Mane la tahu kot2 ada SILENT RIDER.. kuikuikui..Kena clearkan sebab nanti terkantoi "BERABANG BERSAYANG"  susah.. Ha3..Jadi aku padam.. Lenguh kilk clear window xape asalkan xkantoi.. Memang buaya betina la aku nie.. Hehehehe..
  6. Ape yang aku buat lagi?? teman tapi mesra aku sekarang nie tengah bizi.. bagus2, peluang la bagi aku.. Nak2 sekarang pun aku dengan dia dah jauh.. Bagus2.. Potensi untuk aku terus maju 100 langkah kedepan tue memang tersangat cerah.. Ha3... Ape yang aku buat?? Aku call kekasih gelap aku.. Cakap banyak2.. Nak cakap lebih bila berdepan malu.. Ha3.. Xpe2.. Kemudahan banyak sekarang.. Asal KATA NAK.. semua jalan.. 
  7. Aku selalu mengalah kalau timbul masalah.. Sebab ape aku mengalah?? Sebab AKU BUAT SALAH tp AKU TAKKAN MENGAKU.. Ha3.. Kalau aku mengalah, aku mungkin dapat simpati teman tapi mesra aku.. Ha3.. Hebat sungguh la aku.. Sebabnya bila teman tapi mesra aku call nombor aku, tak penah dapat.. (dia bagitahu aku).. Ha3.. Padehal mase tue aku tengan berborak dengan kekasih gelapku.. Harap teman tapi mesra aku tak syak ape2.. Ha3.. Tak ape, sebab teman tapi mesra aku tue jiwa batu..  Kah3..
  8. "FAKTOR RAKAN BAIK"..aku tak da huraian untuk nie.. Ha3.. Sebab hanya aku yang tahu..
  9. Faktor keterbiasaan aku yang suka pada yang orang kacak dan tampan.. Teman tapi mesra aku tahu, dia tak leh nak kate ape sebab dia tak kacak dan tak tampan..Ha3..
Okey, dah letih.. Semok otok dengan keadaan sekarang.. Baik aku g kemas barang2 aku, kotakkan semuanya.. & kotakkan diri aku jugak agar tak legi melayan perasaan bodoh & mereng aku nie.. Ha3..

CARA 1-9 ADALAH REKAAN SEMATA2...KAH3...
           

Sabtu, 11 Disember 2010

???

Pada suatu masa dahulu, terdapat seorang raja yang sangat bijak. Raja tersebut ingin mengajarkan kepada rakyat jelata suatu perkara yang sangat penting. Mungkin pada waktu itu masyarakat tidak dapat membezakan mana satu golongan alim dan mana satu golongan abid ( yang hanya beribadah tanpa ilmu) .

Maka raja memanggil seorang alim dan seorang abid yang tiada ilmu bagi membuktikan bahawa antara kedua-dua golongan ini pasti terdapat perbezaan yang jelas.

Raja menyuruh kedua-dua orang ini masuk ke dalam bilik yang berbeza. Setiap bilik diletakkan perkara yang sama iaitu diletakkan sebilah pisau, sebotol arak dan seorang wanita. Sang Raja juga mengarahkan kepada kedua-dua orang tersebut untuk melaksanakan salah satu daripada tiga perkara iaitu sama ada meminum arak, atau berzina dengan wanita tersebut atau mengambil pisau yang disediakan lalu membunuh wanita tersebut bagi mengelakkan daripada melakukan dosa zina.

Bilamana dimasukkan si alim dan si abid di dalam bilik masing-masing yang sudah tersedia di dalamnya ketiga-tiga perkara tersebut. Maka kedua-duanya sebaik sahaja berhadapan dengan ketiga-tiga perkara yang diarahkan oleh Sang Raja melaksanakan salah satu daripadanya, masing-masing punya pemikiran dan cara penyelesaian yang berbeza.

Bagaimana Sang Alim dan Sang Abid ini menyelesaikannya? Saya akan ceritakan satu persatu mengikut turutan. Kita lihat dahulu apa yang difikirkan oleh Sang Abid dan bagaimana dia menyelesaikan masalah tersebut.

SANG ABID DAN PENYELESAIANNYA

Sebaik sahaja masuk di dalam bilik tersebut, Sang abid melihat ketiga-tiga perkara telah berada di hadapannya. Sebilah pisau, sebotol arak dan seorang wanita cantik. Maka terlintas di dalam fikiran sang abid bahawa ketiga-tiga ini adalah dosa . Mengambil pisau dan menggunakan pisau tersebut untuk membunuh wanita cantik tersebut bagi mengelakkan zina adalah merupakan dosa yang besar. Berzina dengan wanita tersebut juga merupakan dosa yang besar. Perkara yang paling ringan sedikit berbanding membunuh dan berzina adalah minum arak. Maka , sang abid yang yakin dengan jalan penyelesaiannya terus mengambil botol arak dan meneguk isinya .

Apa yang berlaku seterusnya? Sebaik sang abid tersebut selesai minum arak, dia terus mabuk dan di dalam keadaan tersebut , dia menghampiri wanita cantik itu lalu mengajaknya bersetubuh dan akhirnya mereka berzina . Sebaik selesai berzina, sang abid sedar akan kesalahan yang dilakukannya . Bagi mengelakkan si wanita membongkarkan rahsianya, maka dia terus mengambil pisau dan membunuh wanita tersebut.

Maka , secara tidak sedar , Sang Abid telah melakukan ketiga-tiga perkara dosa tersebut secara sekaligus.

Bagaimana pula keadaan Sang Alim di bilik yang lain? Bagaimanakah dia menyelesaikannya?

Kita akan melihat pula bagaimanakah cara penyelesaian dan pemikiran Sang Alim tersebut.

SANG ALIM DAN PENYELESAIANNYA

Sebaik sahaja sang alim tersebut masuk ke dalam bilik itu, beliau tersentak dengan kewujudan ketiga-tiga perkara tersebut. Sang Raja telah mengarahkan agar melaksanakan salah satu daripada tiga perkara itu.

Sang Alim berfikir, “ Jika aku mengambil pisau dan membunuh wanita itu maka aku telah melakukan dosa membunuh. Membunuh adalah dosa yang besar di sisi Allah taala. Jika aku berzina dengan wanita tersebut juga ianya merupakan dosa yang besar di sisi Allah taala. Jika aku mengambil arak dan meminumnya maka itu juga merupakan dosa yang besar. Jadi bagaimanakah cara yang terbaik untuk aku laksanakan?”

Sang Alim terfikir lagi , “ Jika aku meminum arak, akalku akan hilang dan kemungkinan aku akan laksanakan perkara yang aku tidak fikirkan. Maka jalan yang terbaik pada waktu sekarang adalah dengan aku mengambil pandangan di dalam Mazhab al-Imam Abu Hanifah radhiyallahu anhu yang membenarkan seorang wanita tersebut mengahwinkan dirinya sendiri tanpa kewujudan dan persetujuan walinya”

Maka sang alim terus pergi kepada wanita tersebut dan mengatakan kepadanya : “ Wahai wanita, sudikah kamu berkahwin denganku?

Wanita tersebut bersetuju dengan cadangan yang diberikan oleh Sang Alim tersebut. Maka sang alim tersebut melafazkan lafaz nikah dan sang wanita bersetuju dan menerimanya. Maka secara hukumnya mereka telah berkahwin mengikut pendapat di dalam Mazhab al-Imam Abu Hanifah rahimahullah.

Secara tidak langsung, sang alim telah menjauhkan dirinya daripada kesemua dosa tersebut. Beliau tidak membunuh, tidak minum arak dan berzina. Malah beliau mendapatkan perkara yang lebih besar daripada itu iaitu dengan berkahwin dengan wanita cantik tersebut.

Selesai perkara tersebut, Sang Raja tersenyum kerana akhirnya beliau dapat membuktikan tetap ilmu itu lebih mulia daripada segalanya. Tanpa ilmu seseorang itu akan tersilap melakukan penilaian yang terbaik.

Jumaat, 10 Disember 2010

Ni la jadinya

Bila dah sampai musim gila dan mereng nie la jadinya.. Rasa mcm xsir balik rumah jah.. Tp kalau aku dihantar secara PAKSA & MEMANG TERPAKSA.. Aku terima.. Letih la.. Start 23/10 sampai sekarang, tak berhenti aku di psikokan.. Hu3.. Memang aku tak leh nak lawan.. ya memang takkan terlawan oleh ku.. Tp bila jiwa memberontak ai, tengok tingkat 4 bilik aku jadi serun.. Kah3.. Terbayangkan sesuatu yang gila.. Jangan main kat koridor..Bahaya.. Selalu baca dan dengar ayat suci al-quran tuk elak diri dari tersampuk perangai gila.. Mintak jauh... Hari nie sorang kawan semester 3 meninggal dunia.. Hu3.. Sebaya dengan aku.. Meninggal kat hospital pg td.. Aku pun bila2 masa jugak, sambil jalan, sambil berlari sambil makan sambil duduk sambil bercakap sambil sambil.. Dalam tidur.. Mati akan jugak datang tak kira kita sihat @pun sakit.. 

Sambung malam nanti lak.. Ops.. Semalam aku buat lagi satu kerja bodoh.. Akibat aku terpsiko dengan ape yang aku baca.. Kesian kat lelaki tu.. Tp aku rasa dia tak kesah dah pun sekarang.. Kejadah aku nak buat aku tanggung sendiri & dia tak ambik tahu.. Mungkin.. Tak ape la.. Betul la dalam artikel yang aku kongsikan sebelum nie.. memang kena dengan aku.. Ha3.. 

Tak pe.. Adekah entry ini terlalu peribadi?? Tak pun.. Yang membaca pun tak tahu betul ke tak.. Entah2 entry nie aku reka2 je.. Ha3.. Kuikuikui..

Dah lepas kertas yang keenam tadi.. rasa ok.. lusa kertas yang ketujuh.. dan tubing kita g langkawi 6 hari.. 

Khamis, 9 Disember 2010

Mengapa Semangat Mudah Hilang?


Apabila kita menghadiri satu-satu perhimpunan, tidak kira sama ada perhimpunan politik, malam anugerah syarikat jualan langsung mahupun majlis pelancaran sesebuah produk, ramainya kehadiran para pesertanya sudah cukup menguja hati dan minda. Pakaian mereka yang seragam ataupun sefesyen akan menjadikan kita berasa bahawa para pesertanya sudah sependapat dari segi zahir.
Hiasan pentas dengan tulisan besar, yang mempamerkan tujuan perhimpunan itu, logo persatuan yang terpampang serta foto gergasi ketuanya yang tampak hebat kerana saiznya, akan menjadikan kita turut berasa gah.
Tata cahaya yang menyentuh kaca candelier lalu menjadikan ia berkilau seperti berlian, kain satin berwarna-warni yang beralun-alun seperti ombak di langit dewan, hiasan sepanduk yang berjurai-jurai di tiang-tiang seri dewan perhimpunan serta belon-belon yang tergeleng-geleng ditiup angin penghawa dingin akan membuat kita terpegun penuh kekaguman.
Dan, apabila majlis bermula dengan lagu pertubuhan, lagu syarikat atau lagu tema yang dinyanyikan beramai-ramai hingga dewan bergema, ia pasti akan menggetar perasaan. Apabila tokoh utamanya bercakap, berucap dan berpidato, tumpuan semua mata akan ke wajahnya di layar besar. Kesemuanya akan terpaku kaku memerhati ekspresi wajah dan gerak bibirnya.
Ketika tokoh itu bersyarah, tepukan akan mengiringi, gelak tawa akan menghiasi dan pendengar yang terjal dan berani akan menyampuk untuk menghidupkan komunikasi dua hala. Akhirnya, bila tokoh utama bertempik, para hadirin akan terjerit, bila tokoh utama melaung, para hadirin akan menyahut dengan suara yang menggaung. Ketika itu, bulu tengkuk sudah berdiri dan jantung telah berdegup kencang. Semangat kian membara dalam gegak gempita suasana.
Namun, sebaik sahaja acara selesai dan para hadirin berbondong-bondong ke dewan bankuet, kehangatan perasaan sebahagian besar daripada mereka tiba-tiba mendingin! Fikiran sudah teralih daripada ingatan terhadap kata-kata semangat yang dilontar tokoh kepada juadah apakah yang sudah terhidang. Tajuk perbualan sudah tidak lagi mengenai apakah pesanan dan amanat si tokoh, tetapi perbualan basa basi yang sudah basi seperti 'apa khabar,' 'kerja di mana,' 'baju you cantik,' yang diselangi dengan ha-ha-ha yang tak berkesudahan.
Semangat Yang Hilang
Di mana perginya semangat yang membara hingga hendak terbakar seketika tadi? Mengapa fikiran dan pertuturan sebahagian besar daripada mereka boleh berputar 180 darjah, sama seperti sebelum memasuki dewan perhimpunan? Apakah yang telah terjadi? Andainya suara si tokoh boleh dilihat, agaknya kita boleh nampak bagaimana suaranya itu menerobos telinga kanan dan keluar melalui telinga kiri sebahagian besar para hadirin. Ya, semangat sebahagian besar daripada para hadirin sudah terbang menghilang.
Apakah itu semangat kalau ia bukannya perasaan kuat mengingini sesuatu? Justeru, jeritan dan laungan yang bertukar menjadi kebisuan sebaik sahaja majlis tamat itu menandakan semangat yang dizahirkan itu bukan semangat sebenarnya. Sekali pandang, kesemua yang hadir melontarkan suara lantang dengan tangan tergenggam ke udara, seolah-olah sudah menuturkannya penuh semangat.
Semangat Palsu
Padahal, apa yang sebilangan daripada mereka zahirkan adalah semangat yang dibuat-buat. Yang dipertontonkan kepada orang lain supaya jangan tidak orang lain melihat dia tidak bersemangat. Ada juga yang melahirkan semangat kerana terikut-ikut dengan keadaan. Bulu romanya juga berdiri, suaranya pun bergetar, tetapi pada ketika itu sahaja. Pekikannya dilakukan kerana kesan 'mob psychology' atau terpengaruh dengan suara dan aksi ramai.
Lazimnya sebilangan besar daripada mereka yang menghadiri sesebuah perhimpunan itu menzahirkan semangat yang dibuat-buat atau bersemangat kerana terikut-ikut. Biarpun ia semangat plastik, namun jumlahnya yang ramai itu memberi kesan terhadap pandangan ramai terhadap kumpulan itu.
Kerana itulah, kini banyak pertubuhan amat memerlukan golongan ini. Parti-parti politik menggunakan golongan pengikut sebagai tukang sorak pada setiap ceramahnya. Mereka berpindah-randah mengikut penceramah untuk menghidupkan suasana agar kehebatan tokoh parti politik itu menyerlah.
Syarikat-syarikat jualan langsung juga ada ahli-ahli baru yang masih mempunyai impian kejayaan yang masih segar. Merekalah yang meriuhkan majlis hingga menarik mereka yang belum ahli menyertai skim jualan langsung itu. Malah, syarikat-syarikat persembahan menggunakan penonton yang dipanggil 'fanatic' untuk berdiri berhampiran dengan pentas persembahan artis dan membuat riuh agar semangat konsert tumpah kepada penonton yang lain untuk menari dan bertepuk sama.
Ya, semangat yang sekejap-sekejap, yang lahir di bibir dan yang datang daripada luar tidak akan kekal lama. Yang teguh, yang ampuh adalah semangat yang mengalir di dalam pembuluh darah. Ia meresap ke dalam jantung dan bersarang di minda. Namun, semangat yang datang daripada dalam diri seseorang itu tidak mudah diperoleh.
Semangat Utuh Hasil Kesedaran Dan Penghayatan Sejarah
Ia perlu dihayati dan dijiwai kerana semangat atau perasaan yang kuat berkehendakkan sesuatu itu menjelma hasil kesedaran bila seseorang itu bertafakkur dan bermuhasabah. Tidak kira sama ada semangat memperoleh kejayaan dunia mahupun kejayaan akhirat, semangat akan bersemarak di dalam jiwa setelah seseorang memahami sejarah diri mahupun kelompoknya.
Semangat akan datang bila seseorang memandang ke belakang atau menghayati sejarah. Sejarah itu pula amat penting kerana ia berkait rapat dengan 'reflective thinking,' atau tadabbur. Berfikir dan merenung dengan tenang. Kerana itu, andainya kita asyik memandang ke hadapan atau berwawasan, semangat tidak akan diperoleh.
Oleh kerana kita asyik memikirkan masa depan ataupun berwawasan, sebab itulah kita hanya teruja untuk bertempik. Bila kita berhenti menjerit, tiada semangat yang bertakung di dalam dada. Inilah yang terjadi kepada sebilangan besar daripada kita. Ada inspirasi, ada motivasi tetapi tidak reti menyimpan semangat kerana tidak kenal sejarah.

** Mcm aku la..Hu3..Semangat kejap je..

Kebaikan Makan dan Minum sambil Duduk


Hari ini saya ingin berbagi sedikit ilmu yang di dapat dari seorang teman,
Hadis ini tidak asing di telinga kita, 
"Janganlah kalian minum dan makan sambil berdiri, jika lupa maka muntahkan atau duduklah ketika teringat "(HR.Muslim)
*Ternyata, secara medis dalam tubbh manusia ada penyaring yang bernama Springer yaitu saringan tersebut dapat membuka ketika kita duduk dan menutup ketika berdiri.
Air yang kita minum belum 100% seteril atau bersih untuk diolah tubuh.
Jika kita minum sambil berdiri, air tidak disaring karena SPRINGTER PYLORUS tertutup dan jika air yang tidak disaring langsung masuk ke kantung kemih, maka  menyebabkan penyakit kristal ginjal (batu ginjal).
Subhanallah..   
--------------
Today I want to share a little knowledge can be from friends, Hadith is no stranger to our ears: 
"Don't drink and eat while standing, if you forget and then throw up or sit down when remember" (HR.Muslim)
apparently medically in human body filter called Springer is filter can be opened when we sit down and closed while standing.
The water we drink is not seteril 100% or processed in net for the body.
If we drink while standing, the water is not filtered because the SPRINGTER PYLORUS closed and if the water is filtered directly into the bladder, crystals then cause kidney disease (kidney stones).
Subhanallah ..  


**bahan kat atas aku copy dalam MILLAT FACEBOOK..


 benda baru..sila KLIK PADA GAMBAR TUK TENGOK LBH JELAS..


 Millat Facebook.. Hampir2 menyamai fb jugak.. Orang Islam yang buat.. Insyaallah aku tak salah bagi fakta..

Ini la benda nyer..


Rabu, 8 Disember 2010

Pot Pet ** pulau helang

Assalamualaikum..

Mengharubirukan keadaan yang haru-biru  tak kekaburan puncanya di+ kesepian plus kejerukan jantung hati & limpa serta usus2 aku.. Sampai bila?? Sampai bila2 jawapannya.. Mungkin kehormonan aku sedikit bengong dan di+ pula dengan situasi serta kejadian2 yang menyakitkan lubang telinga & bersangkut dengan otak bz mengaitkan situasi2 kebetulan & tidak kebetulan sengaja tersebut membuatkan aku semakin mereng dengan keadaan "ITU"..

Mengharapkan sesuatu yang pasti memang teramat lambat lah lagi.. Nak berhadapan dengan keadaan YANG TERAMAT LAMBAT I2 aku xpasti AKAN KU BERHADAPAN @ sebaliknya..

Serabut dengan entry aku?? G tempat lain.. Secara lembut aku gitau, blog aku bukan blog ilmiah. Adapun fakta, nasihat, cerita2 berbentuk ilmiah hanyalah copy n paste dari blog2 tertentu & aku dah sertakan link blog tersebut.. Sila ke tempat lain.. Yang lebih menarik!!

Adekah kekaburan i2 jelas?? Hanya sebelah sayap yang "berkibas" **betul ke idak ** aku tak kesahkannya.. & Buat bengong otak sendiri & buat bengong perangai sendiri.. (berape banyak bengong la).. Entah la..

Tertengok serta terbaca status fb kawan "jangan kita buta dengan kebenaran yang terang terangan di hadapan kita. buta kepada kebenaran bererti kita buta hati, dan buta iman, kerana iman itu adalah Nur menjadi pedoman kita dalam kehidupan berpegang teguh pada iman dan takwa kita kepada Allah. al Quran dan Al Sunnah pedoman yang kekal abadi, selagi kamu berpegang teguh padanya, selagi itu kamu tidak akan sesat selama2nya

Terfikir aku.. Begitu banyak benang aku guna..Tapi tak jadi kain.. Apekah maksudnya?? Entah.. "merah aje yang tau".. Okey.. & aku jugak salah satu penyebab mengapa benang itu tak menjadi kain.. Ye betul.. Ketidakpandaian BERBANDING mereka yang pandai hanya menewaskan aku dengan 1 hari.. Ha3.. Nie orang kata.. Jangan lawan tokey.. kuikuikuikuikui..

Okey2.. fine..  kemerapuan aku yang makin menggila nie.. Cite pasai lain yang lebih menyedapkan otak.. Insyaallah.. 14-19/12/2010.. TAUKE ITIK & alkawan2 yang lain bakal ke Pulau Helang.. Kali pertama bagi aku.. Rezeki di perantauan.. Insyaallah.. Free je pun.. KURSUS KAWIN.. Kah3.. Tak pe lah.. Mak aku bukan d.o nak bagi aku pulus g melancong.. syukur aku sebab aku suka kat pokok getah.. Ha3.. Tak ape la.. Terima aku seadanya aku.. Ha3..Ha3.. Insyaallah, kalu ada rezeki + dengan niat dihati baik..He3..akan ku bawak mak & adik2 g melancong kat pulau helang.. Ha3.. Amin.. 

Kabonyer 80 orang la jugak.. Insyaallah kalau tak ada aral aku sampai ler kat pulau helang tue.. Orang lain 4 5 kali g tak kecoh pun.. Kuikuikuikui.. Diorang dah TERLALU puas melancong sebab tue senyap2.. Padahal aku yang TERLALU kongsi cerita yang tak berape hot .. Tak pe la, masing2 ada cerita sendiri.. Kuikuikui..

Harapnyer perjalanan kami selamat pergi & balik.. Insyaallah.. Lepas balik dari pulau helang, balik besut.. Insyaallah kalau tak ada aral.. Insyaallah.. Tiket 20hb 12 insyaallah.. 7 jam insyaallah kalau bas sihat walafiat.. sehari semalam kalau bas tak sihat.. Ha3.. 

Insyaallah.. dah 94 hari tak balik kg nie.. Ha3.. Orang lain sampai 10tahun tak kesah pun.. Suka hati mek tie la.. Dari 18/09 sampai 20/12.. bukan ke 94hari.. Lebih kurang la.. Ha3.. Balik pun aku hanya kat rumah je.. Insyaallah kalau tak ada aral.. Insyaallah..

Ape pun, sesiapa aje yang baca.. Doakan aku selamat.. Perjalanan 1 jam dari jeti ke pulau tue doakan aku selamat.. Kuikuikui.. Tak pandai berenang w/pun berferi.. Begitu darat budak gong nie.. Ye, aku serba tak reti.. Jadi cari la orang yang reti.. Jangan cari aku yang tak reti nie.. Hahahahahaha..

Hmm.. Rase tak aci satu benda.. Tak ape la..

Kuikuikui..

Tata.. 

Moga aku lebih "cerdik" dari sebelumnya.. -_-"



Selasa, 7 Disember 2010

Wanita Jangan jadi JIMBO..

Apa itu bimbo? Mungkin ada yang biasa mendengarnya dan saya percaya jarang yang mendengar istilah ini. Kenapa saya menasihati kaum wanita supaya tidak menjadi bimbo?

Ini kerana saya melihat semakin ramai di antara mereka menjadi bimbo tanpa mereka sedari. Ini bahaya kerana jika tidak diperingati pasti mereka akan terus hanyut dan lupa diri.

Bimbo merujuk kepada wanita cantik dan menarik tetapi rendah tahap kebijaksanaan atau pendidikannya.

Sebenarnya perkataan bimbo merupakan istilah yang diambil daripada Bahasa Inggeris yang ditujukan khas kepada kaum lelaki. Namun begitu, dengan situasi sekarang ia lebih sesuai digunakan kepada kaum wanita sehinggakan terbit istilah male bimbo apabila digunakan kepada lelaki. Wanita mudah lemah dengan pujian.

Apabila dipuji, pasti jantung mereka berdebar kencang, lebih-lebih lagi apabila pujian tersebut daripada insan berlainan jantina.

Kerana itulah jangan terkejut jika mendengar cerita wanita mudah menyerahkan diri kepada lelaki yang baru mereka kenali. Ini adalah kerana mereka bimbo. "Ala, bukan semua wanita macam tu". Ya, benar. Mungkin sekali puji tidak terasa namun apabila berkali-kali pasti akan berbunga-bunga hati mereka dan akhirnya menyerahkan diri kepada pemberi pujian.

Bimbo biasanya terjadi kepada remaja di bangku sekolah. Lihatlah kes pelajar sekolah yang lari mengikut lelaki. Entah berapa banyak kes seperti ini berlaku di negara kita. Kes ini tidak hanya berlaku di kalangan remaja mentah namun turut melanda mahasiswi universiti dan lepasan universiti. Mereka sanggup meninggalkan keluarga semata-mata mengikut lelaki yang tidak dikenali.

Kerana apa? Kerana mereka adalah bimbo. Mudah terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki. Bagi pasangan couple, kebimboan mereka jelas apabila mereka mula merelakan tangan mereka dipegang oleh lelaki. Ingatlah wahai wanita, berpegangan tangan itu permulaan untuk menjerat dirimu. Jika dulu, kamu dilihat keras menahan diri dari disentuh, namun apabila tangan kamu sudah berjaya dipegang, adegan yang lebih mesra lainnya pula bakal menyusul.

Berhati-hatilah kerana jika benar lelaki itu menghormati kamu, pasti tidak akan sanggup dia menyentuh kamu sebelum kamu menjadi halal untuknya.

Lelaki tidak memerlukan rupa untuk memikat wanita. Lelaki hanya memerlukan kata-kata manis untuk mendapatkannya. Maka tidak hairanlah jika anda melihat seorang perempuan cantik tetapi berpasangan dengan lelaki yang kurang menarik. Kenapa? Kerana mereka bimbo. Tengok saja wanita-wanita yang diperdayakan oleh lelaki luar. Mereka bagaikan disihir dengan kata-kata pujian tanpa menyedari ia hanyalah jerat semata.

Kita selalu pelik. Jangan pelik kerana mereka pandai bermain kata-kata dan mengambil kesempatan di atas kelemahan wanita. Wanita jangan jadi bimbo. Mudah terpedaya dengan pujian lelaki. Walaupun berpengajian tinggi, kadang-kadang mereka tetap menjadi bimbo kerana tahap kecerdikan rendah atau mudah tertipu dengan manisnya mulut lelaki.

Justeru, berhati-hatilah dengan lelaki yang memuji anda termasuklah boyfriend anda (kecuali dia adalah suami anda). Jangan mudah tergoda dan perasan apabila dipuji.

 Lelaki yang bukan suami anda tetapi suka memuji anda, sebenarnya suka juga memuji wanita lain. Jangan tertipu dengan sifat lelaki yang sememangnya gemar memuji untuk memikat.

Berbeza dengan lelaki, mereka tidak memerlukan pujian wanita untuk menyatakan mereka kacak. Lelaki lebih tertarik kepada rupa wanita berbanding pujian.
Mereka lebih tertarik dengan wanita yang cantik berbanding yang kurang cantik walaupun yang kurang cantik suka memuji.

Bagi wanita pula mereka lebih suka pujian dari lelaki walaupun lelaki itu tidak menarik. Oleh sebab itu saya katakan lelaki tidak memerlukan rupa untuk memikat wanita. Sebaliknya mereka hanya memerlukan kemahiran menyusun kata untuk mendapatkan wanita. Maaf jika saya dilihat seperti menghina wanita. Tidak terlintas di hati saya untuk menghina bahkan hanya untuk memberi ingatan dan pesanan. Juga untuk menyedarkan wanita lebih-lebih lagi muslimah supaya jangan merendahkan martabat anda.

Saya tahu ia agak sukar kerana sememangnya fitrah wanita yang berjiwa lembut dan lemah dengan pujian. Terutamanya bagi remaja kerana mereka amat dahagakan pujian. Terutamanya jika mereka mempunyai pasangan, pasti selalu inginkan pujian darinya. Sebagai contoh. cuba bayangkan seorang lelaki memuji anda "awak cantiklah". Pasti hati berbunga-bunga riang, lebih-lebih lagi jika diselangi dengan madah bermadu kasih, lemah seluruh sendi.

Hati wanita dicipta dengan kelembutan. Oleh sebab itu mereka mudah termakan pujian. Hati mereka dipenuhi dengan kasih sayang, disebabkan itu mereka terlalu mudah mempercayai dan menyerah diri kepada lelaki. Jika kita lihat wanita yang berdampingan rapat dan berkasih sayang (lillahi taa'la) dengan rakan-rakan jemaah atau usrah mereka (sesama wanita), jarang terlibat dengan masalah berpasangan dengan lelaki kerana hati mereka sudah diisi dengan sifat tersebut.

Namun apabila hubungan mereka renggang atau berlaku sedikit krisis, mereka lebih mudah tertarik dengan lelaki untuk mengisi lompong kasih sayang itu. Oleh itu, wanita perlu lebih berhati-hati dengan pujian daripada lelaki. Jangan mudah menyerah dengan hanya sedikit pujian. Nilailah pujian berdasarkan mata hati, bukan mempercayai membuta tuli. Akibatnya lebih kepada merendahkan maruah diri. Usah menjadi bimbo, sebaliknya nilailah sesuatu pujian secara matang.