Siti Aziz BERKATA-KATA

Hidup nie kalau pandai empunya badan corakkan..maka BAHAGIA menanti.. :) tapi kalau tersalah pilih pekerja untuk mencorakkan sehelai kain, maka HILANG kualiti. Orang kata kualiti i2 penting, jadilah macam SIRIM!! KUALITI itu penting, baru tenang hidup.. He3^^~ Mek Tie

Selasa, 31 Mei 2011

Cara untuk mengelakkan ‘RUMAH ANDA DICEROBOHI’…

Assalamualaikum semua ^_^ .. Sukacita dimaklumkan bahawa kini tuan rumah sememangnya tak boleh/takkan boleh balas semua kunjungan2 kengkawan.. Almaklum ler tuan rumah xde kemudahan untuk online dengan senang hati untuk tempoh 3bulan ini.. Semua kunjungan tuan rumah hargai dan berusaha untuk membalasnya dengan masa2 yang agak terhad. ^_^.. Time kasih sesiapa yang klik iklan darling tuan rumah [En.Nuff].. Time kasih.. Tata, wasalam.


Entry pasai cuti kat BESUT ade kat bawah...Sudi2 ler bace.. Ha3


Cara untuk mengelakkan rumah anda dicerobohi oleh ‘orang2 yang anda kenal & orang2 yang anda tidak kenal’.. -_-''

Kenape buat entry mcm nie? Ha3. Cara nie mudah untuk kita buat dalam kehidupan seharian. Ha3
.
Cara pertama, jangan tinggalkan kunci pendua dalam kasut, pasu, tong sampah, dibalik pasu bunga n etc. Sebabnya, orang2 yang anda kenal dengan mudahnya mengambil kunci tersebut dan menceroboh rumah anda. Kalau anda benarkan mcm ahli keluarga, isteri @ suami anda sendiri [hahahaha] tak mengapa @ awek ke.. Tak diambil kira sebab mereka antara golongan yang boleh masuk kedalam rumah anda sesuka hati.

Cara kedua, jangan biarkan kunci rumah anda terbiar dipintu utama, pintu dapur, pintu tepi kiri dan kanan @ sebagainya la kan. Terbiar kat sini bermaksud, terbiar berada di luar rumah w/pun waktu itu anda berada dalam rumah. Jangan biarkan kunci rumah anda berada dalam keadaan demikian. Sebab?? Nanti ada pulak orang2 yang anda kenal @ orang2 yang anda tak kenal, pinjam gugusan kunci tersebut dan buat pendua. Sekarang, tak sampai setengah jam semua kunci boleh diduakan. Bahaya2..

Cara ketiga, pastikan semua pintu tingkap serta jendela terkunci. Pintu utama, pintu kedua, pintu ketiga dan pintu2 yang seterusnya kalau rumah anda tue banyak sangat pintu. ^_^V. Pastikan pintu2 tersebut ada dua @ tiga kunci manual selain daripada kunci pintu utama. Kena ada sebab nak elakkan rumah anda jadi sasaran pencerobohan bagi mereka2 yang bertanggungjawab & orang2 yang tidak bertanggungjawab.

Cara keempat, pastikan rumah anda tiada lantai mudah alih. Lantai mudah alih nie kebanyakannya ada kat rumah yang berlantaikan kayu. Kegunaan lantai mudah alih nie adelah untuk memudahkan ‘orang tua’ membuang air kecil n besar serta dijadikan tempat untuk mandi bagi mereka yang sakit. Kebanyakan lantai mudah alih nie ada kat rumah kampung je. -_-'' Sekiranya rumah anda ada lantai mudah alih nie, pastikan anda kunci dari dalam rumah kerana melalui lantai nie juga rumah anda boleh dicerobohi. Sila berwaspada.

Zaman sekarang tak kira tinggal kat mana2 pun kampung mahupun bandar, semua kena berwaspada. Beringat-ingat sebelum kena. Dalam apa jua keadaan, kita kena sediakan dan memikirkan cara untuk mengelakkan sesuatu perkara menjadi teruk @ sebagainya la kan.

Sekiranya anda punyai hubungan baik dengan jiran anda, jiran kiri, jiran kanan, depan mahupun belakang anda boleh serahkan pendua kunci rumah anda sebagai langkah berjaga2. Itupun sekiranya anda percayakan jiran anda la. Kalau dulu anda percaya tetapi sekarang tak percaya, anda dinasihatkan PINDAH RUMAH..Ha3 [sekiranya].. @pun anda boleh simpan di pejabat, dalam kereta dan sebagainya mengikut kesesuaian keadaan anda.



Sekian, terima kasih. ^_^V


: En.Nuff..I Tahu I patut berterima kasih kepada mereka yang menekan/mengklik2 iklan kat tanah sayang.. Ha3.. I lap u!!! Sayang semua.. Semoga Yang mengklik2 nuff yang ada dipermurahkan rezeki olehNYA.. Amin.. Time Kasih!! ^_^V

Salam Sayang Salam Rindu Buat Masa Depan Yang Belum Pasti

17 ulasan:

Scya Lollita berkata...

errr , abah tak pernah kunci rumah tiap kali kami balik kg


-rumah kuarters polis-

Pembawa_Wacana berkata...

Terbaik la info nie..... Umah kat kampung Bro Wacana pun ader lantai mudah alih nie....banyak pulak tuu...tapi dah kunci akses dier....;)

fRaMe+LenSeS berkata...

nice tips.. :)

aippp.. aiipp.. Nadh datang melawat ni.. salam lawat.. salam ziarah..

Nadh nak kongsi cerita 100 Letters of LOVE
. baru ciap ja ni. rajin kalau komen ya. Nadh baru belajar buat cerita ni.. :) Mungkin dengan teguran sahabat semua dapat improve skill menulis Nadh. Maceh ya. :)

amir aizat berkata...

lantai mudah alih tu xde,so semua selamat.heheh

biawak goreng berkata...

owh...kunci pendua tu penting...kalo balik umah x de orang...susah t -_-"

Siti Aziz berkata...

hahahahahaha...entry komang nie...

Onitsuka_hana berkata...

kita bako je :)

cikida berkata...

yeahh,gud info..tp mmg sllu org wat cm 2 kn..ltk knci dlm pasu..kasot.heee..=p

Ayie berkata...

senang cite, buat la rumah kat depan balai polis, serius selamat.. hahaha

Siti Aziz berkata...

scya-

hahahaha....tue yang jadi kelebihan... ha3

Siti Aziz berkata...

PW-

ha3..kebanyakan rumah kampung (rumah papan/kayu) musti ada lantai mudah alih.. kena cukai pintu jugak ke tak??? Ha3

Siti Aziz berkata...

fremem

time kasih dear..

Siti Aziz berkata...

amir

amin.. moga betul2 selamat la dik ye... orang sekarang bijak3.. kuikuikui

Siti Aziz berkata...

biawak goreng

memang penting.. kalau la semua pintu ada gerigi besi.. abis la kalau tak de kunci pendua.. satu hal lak nak kupil balik...

Siti Aziz berkata...

onisuka

setuju...kita bako je.... ^_^V

Siti Aziz berkata...

cik ida...

hahahaha...kamu memang nice... kuikuikui

Siti Aziz berkata...

ayie

kenape tak buat dalam pagar polis je... ha3.... lagi selamat....

^_^V