Siti Aziz BERKATA-KATA

Hidup nie kalau pandai empunya badan corakkan..maka BAHAGIA menanti.. :) tapi kalau tersalah pilih pekerja untuk mencorakkan sehelai kain, maka HILANG kualiti. Orang kata kualiti i2 penting, jadilah macam SIRIM!! KUALITI itu penting, baru tenang hidup.. He3^^~ Mek Tie

Khamis, 26 Mei 2011

Beraturlah, kerna "NYAWAMU BEGITU BERHARGA"

Assalamualaikum.. 

Bukan entry mengutuk mengata

Entry kali nie nak story sikit gaya "ORANG BIJAK NAK NAIK BAS".. Bukan nak mengutuk, bukan nak mengata. Tapi, agak keterlaluan bila keadaan ini berterusan. Burok woooo..

Alkisah, ct nie student.. Mengaji kat sebelah UTARA Malaysia. Naik bas pergi kelas memang wajib dan memang kena guna bas la sebab ct dan hampir 95% pelajar kat sini menggunakan perkhidmatan bas tuk ke kelas. 

Mase semester satu dan dua, ct memang bangga dengan pelajar2 kat tempat ct nie coz nak naik bas tak ada pun situasi berebut-rebut. Beratur. Semua kelihatan teratur. Nasib engkau la yop kalau turun lewat duduk hujung barisan. Sape suh kau bangun lewat. Beratur panjang2 nak naik bas.

Tapi.. Sekarang.. Ape dah jadi?? Tradisi tue tak kekal lama. Sebab mereka terlebih bijak untuk sedar yang "betapa bahayanya berebut2 nak naik bas". Ct tengok kelakuan student "bijak" berebut2, adoi!!! Malu kat biawak..[ merujuk kepada malu yang amat sangat].

Ct risau bila tengok orang2 bijak nie, saling tolak menolak sedangkan bas tak sempat berhenti sepenuhnya lagi. Waaaa!! Terlanggar baru tahu. Mase tue kompem kau salahkan pak cik bas, sebab bawak bas tak pandai. Jawapan aku, padan muka engkau sebab bengong sangat... Ada mata, ada akal tak leh tengok xleh fikir. Bas banyak, bukan sebijik tue je.. Ape yang korang dapat kalau berebut2 mcm tue?? Puas hati ke??

Bahaya wooo..Nie lagi satu, kat tempat aku nie ada disediakan perkhidmatan bas pergi ke pekan. Hari nie, cukup memalukan. Kat pekan tue pasti ler tempat awam. Engkau berebut2 jugak. Adoi.. Malu2. Sebijik kena marah kat pak cik bas. Padan muka semua. Ada akal, tapi tak guna. Pak cik kata, "lain kali, kamu semua tak payah ler berebut2 mcm gitu.. Bahaya, bas tak sempat berhenti lagi elok pun lagi kamu dah serbu. kalau kena lenyek kaki sape susuh?? Bas banyak, semua boleh balik. Lain kali beratur elok2".. Lebih kurang mcm tue la ayat pak cik bas tadi..

Ct senyum. Budak2 nie name je budak bijak tapi.. huhuhuhu [ bukan semua la.. hanya segelintir].. Nampak nyer, budak2 bijak nie kena paksa dengar ceramah tatacara menaiki bas dengan betui.. Baru sedar.. Agaknyer la.. 

Kat tempat aku, nie ler keadaannya.. Malu kat budak2 sekolah rendah. Mai lawatan, elok2 je beratur turun n naik bas... Tapi bila tengok cara kakak2 n abang yang bijak nie.. Hampeh!! ^_^V ha3... [ jangan saman aku, sebab aku cakap benda betul].. 

Contohilah gaya mereka
Sumber gambar: sini

Tak rugi kalau kita jadi insan yang bertatatertib.. walaupun hanya sedikit.. kerna.....


"NYAWAMU BEGITU BERHARGA"


Sumber: Pak Cik Google Ku Sayang

Beratur la mcm nie.. ^_^V


Sekian 
Salam sayang salam rindu buat masa depan yang belum pasti.

18 ulasan:

Mr iz berkata...

tu la jadinya kalau terlampau bijak...he he he.... dia orang ni jeniss dah kena baru nak beringat kot... ni nama nya pentingkan diri sendiri... tak pikir orang lain dah...apa nak jadi jadi lah... payah orang jenis macam ni... kira tak makan saman.... nak kena makan penampor kot...he he he... malu kat budak kecik woo... budak tadika yang tak brapa nak matang pun tahu beratur woo naik bas...he he he.... yang ni kira pramatang kot..he he he...ada la pulak gitu....eh eh ada ke...he he he... tepuk dahi geleng kepala je la...he he he

Ayie berkata...

adik sepupu ayie ada kat german.. dia cakap, orang sana sangat bagus.. mereka pandai beratur, mengutamakan wanita hamil dan orang tua.. bila la malaysia nak ada mentaliti gitu..

Siti Aziz berkata...

mr iz

mcm nie ler keadaannya.. kesian kat pak cik bas.. diorang yang akan dipersalahkan kalau budak2 cedera..tapi budak2 nie, degil..risau2...

Siti Aziz berkata...

ayie

ct mmg tabik spring kat depa.. nie mat salleh kat tempat ct nie pn msh kekalkan budaya mereka.. bangun n bagi budak perempuan duduk.. terkena kat ct sendiri..

mujur tak jatuh cinta kat mat salleh tue..

hahahahahaha...

Ayie berkata...

jatuh chenta sama mat saleh muslim tape kot.. hahaha..

*jangan jatuh chenta sama negro bontot kuali udah yep.. silap haribulan, dapat ''melancong'' keluar negara bersama bekalan ''tepung putih''.. hahaha

Siti Aziz berkata...

Ayie

xperlu mat salleh pun ayie.. "Salleh Yaacob "pon jadi la.. [hahahahaha...joke]

ukhti syikin berkata...

hehe.... mentaliti rakyat setempat menunjukkan cara pembesarannya :p...

Alhamdulillah,still ada golongan yang pandai mengutamkan mana yang perlu :p.. kadang2 kesian nenek2 tua dn wanita mngandung @ wanita bawak anak...


masa sis preggy... bus penuh .. takda yang mengalah.. kesian kt atuk tu.. berdiri pun ketar2... bila sis bg dia duduk,dia takmo,dia kata kalau sis terjatuh lg bahaya...

betapa besar hati dan betapa bagusnya orang lama-lama ni.. walau dah tua.. still fikir orang lain :(

Misz Nuriz berkata...

citer psl bas ni mmg sakit ati..
sbb kat tmpat sy, putrajaya nie, bas da jd bas antarabangsa..
bangla, indon, pakistan - sume ada..yg sedihnya, diorang nak naik berebut2..b'tolak2..sakit ati betul.. x hormat langsung org pregnant ke, bdk2 ke..hey, apa nak jadi laaa..

ABU berkata...

biasa la tu orng malaysia, mana nak sabar..:D

Siti Aziz berkata...

ukhti

siti setuju kak.. orang kita mmg ada yang bagus..tapi yang tak bagus tue jugak yang mencacatkan suasana yang bagus..

Siti Aziz berkata...

misz nuriz

kena buat bas lain untuk diorang.. malaysia yang harmoni.. ha3

Siti Aziz berkata...

abu

hahahaha...tau tak pe...tapi segelintir je la... hahahahaha

aRiE niSS berkata...

terlalu bijak kan payah lak siti kan..hehe...

Siti Aziz berkata...

betui niss...orang bijak memang susah.. hahahaha

wunny berkata...

tu sume takut kena tinggal lah tu. haha

biasalah tu, manusia ni selagi tak jadi benda yang buruk selagi tu akan dibuat.

Siti Aziz berkata...

depa nie mmg makhluk tak makan nasihat ..harap jauh dari diri sendiri.. hi2..

Prince Halilintar berkata...

yup..biarlah yg tua kite hormati dan yg mude kite sayangi...dpt pahala klu kite buat kebaikan..jadi mengapa xmengejar pahala kan??

SRenungan berkata...

betul2..
pahala x nampak..cuba nampak mcm emas..mesti orng terkejar2.. :)
nice entry..