Siti Aziz BERKATA-KATA

Hidup nie kalau pandai empunya badan corakkan..maka BAHAGIA menanti.. :) tapi kalau tersalah pilih pekerja untuk mencorakkan sehelai kain, maka HILANG kualiti. Orang kata kualiti i2 penting, jadilah macam SIRIM!! KUALITI itu penting, baru tenang hidup.. He3^^~ Mek Tie

Isnin, 21 Mac 2011

Kerana terluka [nurul] & bila kita bercerita, dia menitis air mata..


Beratnya rasa hati nak melangkah pergi
Tetapi apakah daya aku terpaksa
Buat kali terakhir inginku mengucapkan
Semoga dirimu berbahagia selalu
Tentang diriku ini
Terserah padaMu Tuhan menentukan..

Tak perlu kau bertanya ke mana ku pergi
Pandailah aku menjaga diriku ini
Sekali ku melangkah oh biarlah ku teruskan
Perjalanan ini walaupun sendirian
Hanya Tuhan yang tahu duka lara hidupku ini
Tak terkata
Aduhai sayang..

Ku masih lagi teringat
Bicaramu yang terakhir
Pedihnya hingga menikam kalbu
Bisanya..

Selamat tinggal sayangku
Selamat tinggal kasihku
Aku terpaksa pergi dahulu
Kerana terluka hati ini...

Kiranya tempias membasahi jendelamu
Itulah air mara yang jatuh di pipiku
Kiranya sang bayu menyentuhi paras wajahmu
Oh itulah rinduku yang menyebut namamu
Setelah sekian lama tak jumpa...


BILA KITA BERCERITA, DIA MENITIS AIR MATA

Kita selalu dengar kawan, kawan baik, keluarga, mereka2 yang minx menumpang bahu untuk merembeskan air mata sebab dia tak ada tempat untuk meluahkan perasaan dengan erti kata lain tak ada tempat untuk berbual dari hati ke hati dan tak da yang boleh menasihat dan bagi pandangan mata ke mata dan terus ke hati..

Selalu kita ikhlaskan diri untuk relakan telinga kita untuk dengar masalah kawan2 sebab meraka2 inilah yang bangkit mempertahankan kita bila kita turut merudum jatuh.. Itupun kalau kita dapat kawan yang ikhlas jiwa.. Bukan hanya kawan sewaktu gembira @ sewaktu duit PTPTN masuk ke akaun kita.. [selingan].. I2lah situasinya.. 

Orang selalu kata.. kawan yang boleh bagi nasihat dengan baik adelah kawan yang berlawanan jantina dengan kita.. [untuk masalah y berkaitan sahaja, bukan untuk semua masalah yang kita hadapi].. Bercerita rasa pedih dia, rasa gembira dia.. Kita, hanya mendengar..Paling tidak kita suruh kawan kita tue sabar.. dan bebel2 nasihat.. maka nasihat tersebut lekat dalam hati.. =).. Yang baik, maka baik lah jadinya.. Sebab tue semua AKAN JADI BAIK lepas tue.. =)

Bila kita selalu dengar masalah orang, kita boleh lontarkan penilaian.. pendapat tentang masalah yang dia hadapi.. Contohnya la.. masalah cinta.. Contoh 1: Pakwe terlalu mengongkong dan terlalu curiga.. Pendapat dari kawan2 yang selalu tengok si dia nie menangis sebab tak tahan dengan perangai pakwe dia spt y disebutkan di atas.. Putus kejap, sambung balik.. Ok la tue.. Kalau boleh sabar dan yakin tue jodoh.. Sabo je la.. Ha3.. Tapi, bila kita bagi nasihat pendapat.. Tuan tubuh nie kata.. "Aku sendiri pun tak pasti dia yang sekarang nie akan jadi suami aku".. Ha3.. Aku senyum.. Aku setuju.. I2 la manusia.. Setiap manusia sememangnya 'ada masalah tersendiri'.. w/pun masalah hampir sama, tapi jalan ceritanya lain2..

Hanya pemendam, bukan pendendam.. bagus.. Tapi orang kata ''diam2 makan dalam'' lebih kurang ''diam besi lama2 berkarat''.. ''Diam ubi lama2 berisi''.. Diam pada aku terbahagi dua.. Diam munuju ke arah positif dan diam ke arah negatif.. [minx jauh].. dia bercerita tentang diri dia dan masa depan dia dan cita2 dia serta siapa suami dia yang sebenarnya sambil membandingkan dengan keadaan seorang aku pada tanggapan dia aku sememangnya bahagia.. =).. Maka yang sebenarnya diam aku buat dia menitiskan air mata.. Perit keadaan dia pada dia, perit lagi keadaan aku.. Pada aku, aku takkan gunakan segala cadangan yang dia hujahkan.. Sebab i2 bukan diri aku.. =)..

Panduan Merawat Hati..- penulisnya Munirah bt Hasyim.. Banyak benda yang terkena pada diri sendiri.. =) Kita memang susah nak sedar kalau tak terhantuk.. Ha3.. Bila terhantuk, kuar darah berai2 [ha3, frasa yang paling cool] baru celik mata.. manusia manusia..

''Hai orang yang beriman! Berlaku sabarlah, kuatkanlah kesabaranmu dan bersiap sedialah (disempadan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu memperolehi kebahagiaan.''
(surah: Ali 'Imran, Ayat 200)

Dalam penulisannya [m/s 106].. Bala ialah ujian Allah dengan tujuan untuk membuktikan orang yang benar-benar sabar. Tidak semua orang memiliki sifat ini maka sebab itulah ianya dianggap mahal dan tinggi nilainya dan termasuk sifat terpuji.. 

Banyak benda kita nampak perjalanan dia, tapi tersangat banyak benda yang kita tak nampak pergerakan dia.. Terlalu banyak.. Sebab tue kita sebolehnya tak boleh mempersoalkan apa yang bakal jadi esok hari.. Sebab esok masih ghaib.. Nampak tak pentingnya sabar.. Harap jelas.. Jelas untuk diri aku juga.. Sabar.. makna kata lain..satu kerja yang dilakukan oleh hati yang mana ia akan bawa seseorang ke arah kebahagiaan sejati.. 

Sedarlah aku, penasihat sabar mungkin ini lah hasilnya.. =).. Untung dari segala kesakitan yang dia hadapi selama nie.. Sabar dia.. lalui hari2 yang suram.. maka bertemu dengan seseorang yang memahami dia dengan segenabnya.. Sabar aku.. masih tak bertitik.. =).. titik.. titik..








Selingan: Buat pertama kali guna perkataan 'penasihat'..









I wish both of you happy always




7 ulasan:

@tiF berkata...

sabar separuh dr iman... =)

Siti Aziz berkata...

sabar itu ibarat tunggu bulan jatuh ke riba.. hehehe

+akufobia+ berkata...

lean on me.

om dela berkata...

memang bercerita masalah kita ke orang lain itu sangatlah penting.... kalo aku biasa sebut curhat(curahan hati)... belajar sabar juga lebih penting pada saat menyelesaikan masalah...

salam kenal

Siti Aziz berkata...

om dela- memang perlu kita ceritakan masalah kita.. untuk ringankan beban yang kita tanggung.. tapi sesetengah benda kita patut untuk simpannya sendiri sebagai pertahanan diri pada masa depan.. Salam Perkenalan dari M'sia.. He3... ^_^

Dhiaqiud berkata...

Sabar yer..

salam perkenalan..

x jumpa cbox..folo kamu yer..

Siti Aziz berkata...

shoutbox ade kat tepi.. hi3 time kasih follow.. hi3..