Siti Aziz BERKATA-KATA

Hidup nie kalau pandai empunya badan corakkan..maka BAHAGIA menanti.. :) tapi kalau tersalah pilih pekerja untuk mencorakkan sehelai kain, maka HILANG kualiti. Orang kata kualiti i2 penting, jadilah macam SIRIM!! KUALITI itu penting, baru tenang hidup.. He3^^~ Mek Tie

Rabu, 24 November 2010

Bila dah Cap Ayam makanya Cap Ayam la Jugak

Assalamualaikum..

Tajuk entry mcm aku nak mengumpat.. Tapi ada salam.. Ai, kome kompius ke?? Xusah dup kompius, memang aku nak mengumpat la nie.. Tapi bukan kat orang lain tapi kat diri sendiri yang cuai.. Cuaikan seorang aku?? Mungkin, & memang ya aku seorang yang cuai.. Hanya aku yang mengenali aku.. Kah3.. Mungkin la kan.. 

Mai aku nak story pada yang sudi singgah kat tanah aku nie.. Kuikuikui ^_^V.. Alkisah bermulanya aku nie seorang yang suka makan macam2.. Macam-macam tue bermakna aku bedal semua benda tapi satu benda tue aku ANGKAT BENDERA PUTIH.. Hihihi.. Sape kenal ETOK?? 

Ini la bendanya.. Tiap kali aku g umah sepupu aku kat Pasir Putih, kg merkang tue diorang heret aku g sungai cari medalah nie.. G ramai2 memang best la kan.. Mase arwah ayah aku ada, arwah pun suka g ceri benda nie.. Setakat g tahan tauk, tengok tauk arwak tak ajak pun aku ikut.. Ha3.. \o/ ade aku kesah.. Sebab arwah tak kesah... Hi3.. Lari dari tajuk..

Nak tahu berita tentang etok yang dikatakan kini makin  berkurang di kelantan sila klik sini..

Okey, kembali ke cerita asal.. Medalah nie aku boleh cari..Siput, gonde, timbing, tijoh, kepoh, n aku penah g cari satu benda dalam utan bakau dgn kawan2 umah sewa mase 6atas dulu.. Nama aku lupa la weh.. perh, sakit urat duk main niti, nyurut kut pokok2 bakau tue... Ha3.. Tapi yang aku cari dalam utan bakau nie aku boleh makan.. Tetap ada risiko lepas tue.. Lari tajuk lagi.. 

Dah memang aku boleh cari, tapi bab makan aku xleh.. Benda2 lagu nie la y menimbulkan tajuk entry aku kali nie.. "BILA DAH CAP AYAM MAKANYA CAP AYAM LA JUGAK".. Pasal perut aku yang cap ayam rupanya.. Kah3.. Kesian kat sesiapa yang membaca..

Bila duk kat tempat orang nie mmg agak susah la nak jumpa benda2 macam nie melainkan aku duk kg.. Hehehehe, mmg ye pun.. Timbul masalah perut cap ayam nie cam mana pulak?? 

Disebabkan oleh makanan yang aku makan dah tercemar.. Mungkin lalat dah menerokai makananku sebelum aku makan.. Kuikuikui.. Orang lain makan xde ape pun.. Perut orang lain gred A... Perut aku Gred D.. Nak buat macam mana.. Makanya, letih aku berulang ke tempat istimewa.. Syukur tak buat hal dalam dewan exam tadi.. muahahahaha.. -_-"

Dulu2 mase belajar Pendidikan jasmani & kesihatan aku ingatlagi cikgu ada bagitahu.. Perbanyakkan makan pisang & kangkung makna kata sayuran ijau.. Pisang tue sebagai pelawas.. Ilmu tue ada, tapi tak boleh nak praktik sebab aku kat tempat orang.. Pusat Kesihatan Universiti lak jauh sebab aku dup kat atas bukit kat luar kampus.. 3km, xkan aku nak redah ujan2 nie.. Hi3.. 

Alternatif yang paling baik & selamat dalah berulang ke tempat istimewa saja.. Nak minum air kosong spt yang disarankan oleh DR.Google bgth aku dah tak sanggup.. Sebab air kosong boleh buat aku makin laju berlari sampai kakak india kat tepi bilik aku naik pelik.. Mesti dia fikir "rindu sangat adik ct kat blk air" Muahahaha..

Betul kata cikgu b.i aku, susah kita kat kg lebih mudah dari susah kita kat tempat orang.. Berbelit ke?? Ape2 je la kan.. Aku akui la.. Setakat nak pelawas tue kalau kat kg, belakang umah pun ada.. (time pisang masak la) Ha3..

Tiap hari aku makan menu yang sama.. Nasik+sambal+ulam+ikan+telur goreng+sayur campur+hati..Nie yang marin la.. Boleh sakit perut ari nie.. Hmm.. Orang kata.."Ceroh perut boleh buat kita kurus".. Statment gila nie.. Ha3.. Masuk spital la aku kalu kerek2 gini.. Muahahaha..

Sori la yer, entry aku nie xda matlamat & cerita tergantung.. Aku tak kesah, sebab bukan nak hantar kat cikgu.. Hi3.. Aku pun dengan senang hatinya menggoogle tip untuk mengatasi masalah kecerahan (cover cikit nie,xmau v perkataan sebenar hhahahaha) perut..

Sumbernya berita harian online la..

Buku Food That Harm Food That Heal menyarankan tindakan seperti berikut ini untuk mengurangi penderitaan: (mengurangkan penderitaan tue aku sokong sangat) Hi3..

  1.  Minum banyak air untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang. Pastikan air sudah dimasak, dan bila merasa harus menggunakan ais, pastikan pula ais tersebut terbuat dari air yang bersih.
  2. Makan banyak pisang untuk memperoleh potasium yang antara lain bermanfaat untuk menjaga keseimbangan cairan dalam tubuh dan pembentukan glikogen (tempat penyimpan energi jangka pendek)
  3. Pastikan memperoleh serat dan karbohidrat yang cukup.
  4. Makan banyak apel yang oleh para ahli naturopati diyakini membantu membersihkan sistem pencernakan.(kompas.com).
Antara tips lain yang aku kaut dari Laman Petua Nenek adalah..
  1. Jika anda mengalami cirit-birit untuk melegakan dengan cepat, ambil satu cawan teh o pekat kemudian diminum.
  2. Hancurkan beberapa helai daun ketumbit hingga lumat. Tempelkan pada perut dan balutkan dengan kain
  3. Kunyah daun jambu batu dan buah jambu batu yang masih muda dan kecil. Amalkan selagi anda mengalami cirit-birit.
p/s aku..Sila jaga kesihatan.. Kuikuikui ^_^V 

*** betapa cap ayam nyer perut aku..

3 ulasan:

Siti Aziz berkata...

Hohoho..panjang lebar cerita...Okey... Perutku bagai tertusuk duri sembilu kasih.. -_-" kah3

Tanpa Nama berkata...

bahaya jgk nie..klu msk hutan lg naya ni. xkn nk ulg alik ke sungai pah cerah..he3

Siti Aziz berkata...

sila diam..sibok jah orang tanpa nama nie.. dah pesan suh buh nama kedekut...